Tips hur du förebygger stress

”Det är lättare sagt än gjort att ta det lugnt. Helt plötsligt står man där mitt i kaoset och undrar vad som hände med löftet att försöka få balans i livet.” Maria Mattsson Mähl AlphaCEs grundare och huvudägare ger sina enklaste tips till hur du kan försöka undvika stress.

Faktum är att stress är något sunt. Vi behöver lite adrenalinpåslag då och då. Det ökar skärpan och förmågan att prestera på topp. Men som det mesta är det skadligt i större doser i synnerhet om man har för mycket stress över för lång tid, för då hinner inte kroppen återhämta sig. Så man ska ha respekt för de hormoner som kroppen producerar.

Det finns vissa saker som förebygger stress. Här kommer några små och enkla knep:

  1. Njut mer
    Hormonet oxytocin utsöndras vid fysisk beröring eller när man är harmonisk. Det är ett sorts ”myshormon”. Kroppen kan inte producera stresshormon samtidigt som oxytocin. Alltså är det smart att hitta situationer där du trivs eller mår bra. Fysisk beröring är bra, som en kram eller massage. Att njuta i solen eller sitta framför en brasa kan också vara ett sätt att njuta.
  1. Träna
    Fysisk aktivitet är bra för kroppen. När kroppen tränar så aktiveras får kroppen hjälp att hantera stressen. Långsamma promenader är bättre än inget alls. Men bäst är faktiskt att låta musklerna jobba. Det har visat sig att muskelstyrka är bra mot stress.
  1. Skaffa bra självförtroende
    Ett dåligt självförtroende gör att känslan för misslyckande (och stress) lättare tar överhand. Jobba aktivt med att försöka få bättre självförtroende. Du kan till exempel göra saker som du vet att du är bra på eller omge dig med personer som tycker om dig och ger dig beröm. Det stärker både självkänslan och självförtroendet.

Vill du veta mer om hur du kan förebygga stress? Läs boken Hjärnstark av Anders Hansen. Där finns gott om konkreta tips.

 

Share this Post: